mandag 6. mai 2013

Tutorials på hvordan lage Rosett!

Her har jeg laget  en tutorials på hvordan man kan kan lage en rosett uten å bruke dies!Jeg skal vise begge deler i dette innlegget.For å lage den kan all slags papir brukes.Men siden  jeg har fått spørsmål om den jeg lagde sist,så lager jeg det samme.
Her ser du noe av det du trenger ,En liten sirkel punch,eller (sirkel dies),Flytene lim,Martha skjærebrett,Martha Pregebrett(anbefales men kan gå med linjal men mer vanskelig.
Her kan du se jeg har kuttet ut en vanlig remse som er 30,5 lang,2,5 bred. og punchet ut to sirkler.Så skal man begyne å prege remsen!
Bruk pregebrettet 0,5 cm mellom hver sån som bilde viser her.Bruk falseben til pregingen.(Preging er at man lager linjer i arket)
Her ser man bilde av Tim Holzt Dies i bruk i Big shot,cuttlebug eller hva du har av stansemaskin(best å bruke lang plattform i big shoten til denne diesen).Bare legge papiret på og stanse igjennom og ut kommer to ferdig prega rosetter,en liten og en stor,som man bretter.Lettere enn å bruke pregebrett.Jeg skal vise deg om det blir forskjeller på en ferdig dies eller en hjemmelaget.
Den som er på toppen er stanset ut er fra stansemaskin og brettet med fingrene.Den under har jeg kuttet ut og preget selv med pregebrett og brettet med fingrene.De begge er like lange men ser ikke sån ut på bilde,fordi jeg ikke har klemt den godt sammen.
Bruk ett godt lim som sitter som Eksempel det beste limet jeg vet er Panduro sitt,(se bilde høyere opp)fordi den ikke lukter og den syns ikke når den er tørket og det man limer sitter!Men det viktigste er ikke hvilket lim ,men hva du liker selv å bruke som sitter.!
Lim endene sammen og klem dem sammen sån som bilde.Må regne med å holde litt.
Så tar man sirkelen eller den fra diesen sån som bilde og tar på lim
limer sirkelen i midten og holder litt, til du merker den sitter fast.Gjør det samme på baksiden,så rosetten ikke spretter opp.(undskyld min hypermobile finger) kremt hihi.
For å pynte rosetten kan man bruke alt mulig ,men jeg syns det er flott med epoxy som her med skrift.Puncher ut skriften som finnes gratis på nettet og limer på den "blanke" Pebbles over og limer den på rosettene.
Her ser du begge rosettene ferdig.Den til venstre er laget selv og den til høyre er fra tim Holzt Diesen.Kan ikke si det er så mye forskjell på de egentlig untatt at den man lager selv ikke får Brettekanter sån som diesen gjør.

Håper dette var lærerikt til deg som ikke har stansemaskin og ønsker å lage rosett.Jeg har planer om flere tutorialer,men først lurer jeg på hva du syns om dette?

Følg meg gjerne på INSTAGRAM : KORTHOBBY
PINTAREST : KORTHOBBY

7 kommentarer:

Anita sa...

Så innmari herlig å få en så flott tutorial... :) Jeg har disen, men det er jo ikke alltid man gidder å legge vekk alt man holder på med, for å finne fram big shot'en og rote gjennom alle disene for å finne fram den rette... :) Stilig... :)

blogg.ippa.no sa...

Flott.
Lag flere, dette ble bra

Anita-Lise sa...

Heisann, dette var en smart måte å lage rosetter på :) Tusen takk for at du viser en annen teknikk! Jeg har kjøpt denne TH diesen for ikke så lenge siden, synes den er lettvint, men jeg skal prøve å prege selv.. har det MS-brettet:)
Du lager jo så mye fint i bloggen din at det er en fryd å titte inn <3
Ha en deilig fin uke!
Klem Anita

Mona sa...

En kjempeflott tutorial du har laget!! Flink du er!!

Ha ei stråålende uke!
Klem, Mona :-)

RitaK sa...

Så flott at du viser man kan lage disse uten dies ;-)

Unni A sa...

Så fin tutorial du har laget! Jeg har diesen, men glemmer å bruke den. Som så mye annet.... Takk for påminnelsen! :) De blir jo så dekorative disse rosettene!
klem Unni

Drømmevillaen.no sa...

Wow så flotte!! Takk for at du deler :) Disse kan jo brukes til mye forskjellig :)

Ha en fin kveld!

Klemmer fra Nina
drømmevillaen.no